Het eerste open luik voor mij naar “kunst” was de opleiding voor Architectonische Vormgeving. Na jarenlange studie over kennis en feiten kwam ik opeens in aanraking met de beeldende uitoefening van ideeën zoals “verdamping” of “overeenkomst-relatie”.
MAVVL Art dat ben ik. Het staat voor Marian Veen Van Loo Art. Er zou nog een een ‘R’ voor de ‘VVL’ kunnen staan.
Dat was voor mij een openbaring om zo te denken. Vergelijk het met: bedenk een tafel en bedenk zelf maar hoe die moet kunnen staan. Of hangen. Of….
Na twee jaar ben ik overgestapt naar de kunstacademie te Rotterdam waar toen der tijd de kunst allerlei kanten op sprong. Verademend.
Een jaar later ben ik teruggegaan naar Groningen om de nieuwe opleiding tot Leraar tekenen-kunstgeschiedenis 1e graad te volgen. En heb die afgemaakt. Maar ben naar de kunstacademie gegaan om beter te kunnen schilderen/tekenen.
Doordat op den duur de kunst moest wijken voor brood op de plank is het schilderen flink op de achtergrond gekomen.
Mijn techniek heeft heel lang op stal gestaan en is helaas langzaam voortgekropen. Een ontwikkeling is zeker aan het ontstaan maar moet de ruimte krijgen. Voor mij zijn kleur en vorm in de realiteit een anker van waaruit ik steeds grotere sprongen wil maken, moet durven loslaten. Een soort polsstokspringen in de kunst.
Ik heb als tekendocente vroeger het standpunt ingenomen dat tekenen een proces was van hoofd, hart en handen. En eigenlijk sta ik hier nog steeds achter. Je kunt niets weglaten want voortdurend maak je beslissingen gebaseerd op gevoel en verstandelijke keuzes door elkaar heen. Het ene moment beslissen je handen en het andere beslist je hoofd. Je moet jezelf leren vertrouwen.
Ik werk veel met pastel. De keuze tot pastel is ontstaan doordat de werken vaak niet binnen korte tijd afgemaakt konden worden. Soms zelfs weken moesten wachten. Aangezien ik een voorliefde heb voor het kunnen weghalen van wat er staat, is olieverf niet handig, evenmin als aquarel. Het gebruik van mixed media komt voort uit het benutten van toevalligheden of de extra sfeer die ontstaat. In het werk wordt pastel meestal gebruikt alsof het aquarel is. Bij beide kun je nauwelijks meer corrigeren en des te moeilijker is het om in lagen te werken waarbij de ondergronden meewerken. De kleurkracht blijft zo behouden.
Ze zeggen dat ik poëtisch werk maak..